Week 2 ~ Chiang Mai + Rai; Luang Prabang, Vang Vie - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu Week 2 ~ Chiang Mai + Rai; Luang Prabang, Vang Vie - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu

Week 2 ~ Chiang Mai + Rai; Luang Prabang, Vang Vie

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

20 Oktober 2015 | Laos, Vangviang

Week 2! We zijn onderhand al halverwege Laos en genieten enorm. Hier is het elke dag 33 graden (voelt als 38), stralend weer en we begeven ons op n plek waar ze nog beter broodjes bakken dan in Nederland! Maar daarover straks meer, we gaan nog even terug naar Thailand voor het verslag.

10okt: Vandaag gaan we Chiang Mai verder bekijken. We bezoeken de Wat Pra Singh tempel in stad en nemen daarna een tuktuk de Doi Suthep berg op. Bovenop ligt de belangrijkste tempel van Chiang Mai, gehuld in wolken. Wat een idiote dollemansrit!!!!! Als n gek reed ie door de haarspeldbochten en haalde hij iedereen links en rechts in; Ed kwam half beroerd eruit, dus we hebben rustig geslentered bij de tempel. Terug in t centrum, na de dolle rit de berg af, bezoeken we een museum met insecten! (We blijven Suus en Ed natuurlijk). 's Avonds lopen we over de saturday walking street, de befaamde markt van Chiang Mai. Na drie(!!) uur shoppen houden we t voor gezien.

11okt: Olifanten!!! Vandaag gaan we, nog als kado voor Eds verjaardag, naar het Elephant Nature Park ten noorden van Chiang Mai. Dit park is een paradijs voor olifanten waar ze in rust en vrede van hun leven/pensioen kunnen genieten. Hier hoeven ze geen circus trucs uit te voeren, loodzwaar werk te doen of toeristen rond te sjouwen. De toeristische waarde is het besef dat deze dieren blij en vrij zijn; en je mag ze voeren en wassen! De hele dag was een en al olifantenplezier. We hebben n aantal bijzondere dieren gezien, blinde olifanten (door t vele flitsen van toeristen camera's of omdat hun bazen ze met katapulten hebben beschoten), olifanten met gebroken poten (door te zwaar werk) en zelfs eentje met n half been (door een landmijn ongeluk bij de grens met Birma); maar hier hadden ze rust, vrijheid en verzorging. Het wassen was mega leuk en n beetje eng. Aan het eind werd de groep toeristen waar we tussen stonden in t veld nog aangevallen door n stel olifanten: een idiote toerist had de baby olifant aangeraakt, waarna 2 nanny-olifanten woest kwamen aanstormen. Gelukkig overleefd en Ed heeft t zelfs op camera :p

12okt: Vandaag zijn we allebei n beetje ziekjes, dus we nemen n rustig slenter dagjes in de stad. We zien nog wel tig verschillende tempels, groot en klein, en lopen door kleine straatjes. 's Middags bezoeken we het Catmosphere Cat Café (voor mij natuurlijk). Een café met 15 loslopende katten en heel veel speeltjes, een succes formule (sorry kemet en selkis)! Ook deze avond spenderen we shoppend en etend, dit keer op de sunday walking street.

13okt: We nemen de bus naar Chiang Rai, nog verder in t Noorden van Thailand. Geen wagenziekte voor Ed, want hij heeft voor 12,5 eurocent wagenziekte pillen gevonden die werken! In Chiang Rai schrikken we ons rot: er zijn twee straten en that's it! Er is niks!! Ja nee wel, allemaal oude westerse mannen die opzoek zijn naar "massages" en ladyboys", jeiks! We kiezen de minst-hoerige bar uit en drinken onze zorgen weg met n mega Chang biertje.

14okt: Voor vandaag hebben we een jungle trek geboekt via een tourbureau. Je komt namelijk naar Chiang Rai voor de omgeving en de Hill tribes. We zijn de enigen die hebben geboekt, dus we hebben een privé toer met onze reisleider Ed :p We starten met een longtail boottrip over de mae kok rivier richting een Karen-Lahu Hill tribe village. Hier bezoeken we een olifanten farm, waar we ook op n olifant worden gezet voor n ritje (zat helaas in elke tour package). Om te kotsen wat een wiebelig en oncomfortabel gevoel :p Hierna rijden we naar een Akha village, vanwaar we een berg gaan beklimmen. In de snik hitte klimmen we drie uur lang door de jungle en thee velden met onze gids; hij heeft veel verhalen over de Hill tribes en de omgeving en laat ons allerlei planten proeven (pure Galangal wortel, jeiks m'n bekje stond in brand!). Hij knutselde ook van alles voor ons, wandelstokken en kronen van bamboo. Op een gegeven moment hakte hij met z'n kapmes een baby bamboo stengel om en open: er zat een ENORME larve in, zo'n dikke die ze in Afrika ook eten. Het was een larve van de Elephant beetle en hij zou m naar t dorp brengen voorde bbq :/ Bij de top aangekomen hadden we prachtig uitzicht over Chiang Rai :) Hierna dalen we af en klimmen we nog langs een waterval weer terug naar de auto. Hierna bezoeken we een laatste dorpje, waar we de vieze larve afgeven en snoep uitdelen aan de kinderen. We eindigen bij een hotspring waarvan ze thermische baden hebben gemaakt, waar we de dag van ons af laten wassen.

15+16okt: Deze twee dagen reizen we ons laveloos! Eerst nemen we de local minibus van chiang rai naar chiang kong aan de Thai-Laos grens. Daar worden we, natuurlijk weer, vlak voor t eind gedropt zodat we verplicht nog n tuktuk naar de grens moeten nemen. Dan Thailand uitgestempeld worden en met een bus de 'friendship-bridge' over, bij de Laos immigratie een visum regelen (thank god hebben we besloten alles zelf te doen, ipv 20eu meer te betalen aan n reis genootschap, want daardoor zijn we VLAK voor de massa bij de immigratie en hebben we in 10min ons visum), vanaf de Laos immigratie met n jumbo (mega tuktuk) naar de slowboat opstapplek, en vanaf daar begint t reis avontuur echt! Deze en de volgende dag zitten we 2x 7-8u op een slowboat: we varen de Mekong rivier af helemaal richting Luang Prabang. Halverwege overnachten we in Pakbeng en eten we Indiaas (mjam!) aan de oever in t pikkedonker. De boottocht is prachtig door de natuur, langs kleine dorpjes en loslopende koeien en spelende kinderen. Aan het eind varen we Luang Prabang binnen. Hier zijn we bijna n uur bezig met n werkende ATM vinden voor kip (Laos money), waarna het donker is. Dus de night market op en bij een al-you-can-eat hebben we ons volgepropt met groente en rijst voor 1,50eu!

17okt: Vandaag brengen we door in de stad (2km bij 1km afmeting, eerder n dorpje dus). Laos is ooit bezet geweest door de Fransen, wat er voor heeft gezorgd dat ze hier de heeeeerlijkste broodjes en croissantjes en echte chocobroodjes hebben ^-^ We nemen een enorm ontbijt bij de beste bakkerij van de stad en gaan dan op pad. We bekijken wat tempels en beklimmen daarna mount phousi (zegge pussy), een karts berg van 300m hoog midden in de stad. Vanuit hier hebben we prachtig uitzicht over de Mekong en Luang Prabang en de achterliggende karst bergen. Totaal bezweet en uitgeput beneden (het is gevoelstemp 42C op dat moment) besluiten we te lunchen en uit te puffen bij Utopia, een chill bar aan de oevers van de Nam Kang. Eind van de middag bezoeken we een museum over alle Hill tribes in Laos (ruim 300), waarna we ons weer op de night market begeven (die is hier elke dag). We eindigen onze leuke dag al kaartspelend met cocktails (zo cheapie hier) in een Franse bar.

18okt: Vandaag willen we 's ochtends de royal palace bezoeken, maar Ed draagt n korte broek met scheuren dus hij mag er niet in! :p Eind van de ochten gaan we met een mini busje naar tat kuang si, een enorme waterval in de omgeving. Hier hebben ze ook een opvangcentrum voor zonneberen (cute!). We hebben gezwommen in de poelen van de waterval en geklommen door de jungle, tot we weer terug werden gebracht. De rest van de middag en avond hebben we gechilld, gegeten (bbq kipppies op de markt) en cocktails gedronken. Daarna moeite gedaan om alle aankopen ingepakt te krijgen, want we volgende dag gaan we weer door!

19okt: We zijn vanochtend vroeg vertrokken met de minibus naar Vang Vieng. Het was een prachtige rit, door Karst landschappen en langs kleine rural villages. Ed en ik zaten voorin, dus we hadden prachtig alles in beeld, inclusief alle doodenge weg-encounters, waaronder loslopende koeien, n slang die over de weg kronkelde (buddhisten willen niks doodrijden, ook geen mini slangetjes, dus de bestuurder maakte n flinke uitwijk maneuvre), fietsende kinderen, landverschuivingen en vrachtwagens in haarspeldbochten. Maar we zijn veilig en wel in Vang Vieng aangekomen (don't worry ouders) en hebben stiekem genoten van de rit!

Liefs Suus en Ed

p.s. Laos heette vroeger het land van 1000 olifanten. Maar volgens ons mag dat verandert worden in t land van 1000miljoen muggen (Suus is lek, lang leven de malariapillen)
p.s. Luang Prabang is leuk! Laos is leuk!

• 20 Oktober 2015 - 19:25

Mama:

Wat een leuk verslag toch weer! Heerlijk zo imaginair mee te kunnen reizen.
    Heel veel plezier gewenst met het vervolg!
    Liefs, mama

• 21 Oktober 2015 - 15:02

Marloes:

Super leuk! Zo krijg ik als Thailand/Laos-leek toch nog een beetje een beeld van wat voor moois jullie zien!

• 23 Oktober 2015 - 15:20

Inge:

Wat een mooie reis. Ik hoop maar dat jullie nog terug willen komen :-)