Week 7 - The City - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu Week 7 - The City - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu

Week 7 - The City

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

16 Maart 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Lieve lezers :)

Ik heb er hier, voor Nederlandse begrippen, een heeeeeerlijk tropisch weekje op zitten. Het is de hele week boven de 20 graden geweest, met volop zon, en dit weekend was het zelfs 25 graden!! En dan te bedenken dat vanaf nu het weer zo blijft.... nog 5 maanden lang..... :D Gelukkig heb ik drie flessen zonnebrand meegenomen vanuit NL, ook al kunnen degenen die mij goed kennen vast wel voorstellen dat ik zaterdag alsnog een beetje verbrand ben, ondanks de factor 50+. Gelukkig zat er ook n fles aftersun in mn koffer!

Deze week ben ik hard bezig geweest op het lab. Om even wat uitgebreider informatie te geven over mijn stage: we kijken naar het effect van "jong bloed" in oude muizen met (een model van) de ziekte van Alzheimer. Mijn begeleider heeft de afgelopen maanden veel met onze proefdieren gewerkt en daar hebben we een hele hoop informatie door binnen gekregen. Er is een microarray uitgevoerd, waarbij voor alle genen van de oude muis is gekeken of er iets is veranderd qua expressie (meer of minder van het gen). De afgelopen weken hebben we een lijst met top kandidaten gemaakt die het interessantst zijn qua verschil in expressie/kennis uit de literatuur/functie van het eiwit. Voor deze genen heb ik de afgelopen week gekeken of de verschillen die we zagen in de microarray (een hele uitgebreide scan van alle genen) ook terug te zien waren in een qPCR (een specifieke manier om naar gen expressie te kijken). Voor die qPCRs moet je ontzettend veel pipeteren, je moet twee keer een vloeistof in een klein gaatje op een plaat pipeteren. Zo'n plaat heeft hier 384 gaatjes...... en ik heb er afgelopen week 4 gepipeteerd, dus dat is in ieder geval al minstens zo'n 3000x pipeteren. Bestaat de pipeteer-duim al pap?! Maar vrijdag hartstikke mooi resultaat: een deel van de genveranderingen die we zagen in de microarray, heb ik ook aangetoond met de qPCR, wat de resultaten van het onderzoek geloofwaardiger en sterker maakt.

Verder qua leuke dingen doen ook een drukke week! Dinsdag heb ik samen met Doreth en Desiree (een meisje uit Zwitserland, die ik nu dus ken via Doreth) gegeten bij The Counter en daar hebben we de optie 'build-your own-burger' gedaan. Geloof het of niet, dit keer was mijn burger nóg groter dan de vorige keer. Je mag namelijk zoveel toppings kiezen als je wil, dus ja daar zeg je geen nee tegen (gegrilde ui, twee schijven ananas, tomaat, komkommer, olijven, wortel, sla, champie, kaas, saus). Als toetje hebben we nog een bescheiden chocolate chip cookie gegeten (zie foto). Vrijdag zijn we met z'n drieën naar het Bechtel International Center op de campus gegaan. Desiree wist dat er een film avond was en ze draaiden 'Breakfast at Tiffany's'. Dat is er natuurlijk wel eentje die je gezien moet hebben, dus wanneer beter dan in Amerika! En het was met gratis eten, dus dan komen de nederlanders wel ;) Het was een erg aparte bedoening, hihi.... het publiek bestond, naast ons, slechts uit 5 mensen van minstens 50+. Allemaal oude Stanford affiliates bleek later. Een Amerikaanse man die alles had georganiseerd, had al het eten zelf gekookt (spaghetti!) en we hebben hem geholpen met alles klaar te zetten terwijl de oudjes op hun gat zaten (*en zeurden dat het eten koud aan het worden was, toen we nog geen opscheplepels hadden gebracht). De spaghetti was lekker Amerikaans (spaghetti, gehakt, tomaten, in de oven met een hele hoop kaas, ta-daaa!), evenals de kok, echt een hartelijke man met allemaal verhalen over dat hij in Nijmegen had gewoond en in 1988 in Berlijn was geweest. De film was echt leuk om te zien, stiekem had ik verwacht dat ie in zwart-en-wit zou zijn (oepsie), maar het was nog best een hippe bedoening. Met natuurlijk de prachtige Audrey Hepburn :) Na de film, wilden we opruimen en naar huis, maar er was een vrouw die blijkbaar NIKS van de film had gesnapt en honderden vragen bleef stellen (waarom heet het breakfast at tiffany's? -duh- Waarom krijgt ze 50$ voor de powder room? - duh- Waarom is tiffany's zo geweldig? -duh- etc etc). Dus pas rond 9u konden we die man helpen opruimen (alle oudjes renden vlug naar huis). Blijkt dat er elke vrijdag zo'n bijeenkomst gepland is, dus als er leuke films zijn, dan gaan we zeker weer!

Zaterdag had ik voorgesteld om naar San Fransisco te gaan (The City, zoals je als echte californiër zou zeggen), en iedereen kon mee!! Dus Doreth, Desiree en ik gingen vanuit Palo Alto met de trein naar SF, Thomas kwam vanuit Berkeley en Siu Lien woont in The City. Morgen is het St Patrick's Day, dus het hele weekend was het feest in SF. We hebben daarom sochtends eerst de St Patrick's Day parade bekeken, die over Market Street heen liep (kan iemand mij trouwens vertellen waarom de Amerikanen een goede reden hebben om een Iers feest zo uitgebreid te vieren?). Daarna zijn we richting Union Square gelopen en hebben we boven op het dakterras van de Macy's geluncht. Hierna zijn we naar China Town gewandeld en hebben we daar een beetje rondgeslenterd, eerst door het 'toeristelijke chinatown' en daarna door het echte chinatown, vol met marktkraampjes met de raarste dingen (zie foto's :| Juk!) Via China Town kwamen we automatische in het Italiaanse deel van SF aan, waar we een uurtje lekker in een parkje op het gras hebben gezeten. Met al die mensen leek het wel koniginnedag in het vondelpark, maar dan in het groen. Hierna hebben we muni gepakt richting Ocean Beach, een strand aan de west kant van SF. We zouden een stel andere internationale studenten die we kennen van de fb groep ontmoeten voor een bonfire op het strand. Toen we aankwamen op het strand (minstens 2km naar links en 2km naar rechts in de breedte) wisten we niet zo goed hoe we de groep moesten vinden, dus hebben we eerst een beetje genoten van de zee en de semi-ondergaande zon. Heel bijzonder om te zien hoe de mist langzaam vanuit zee de stad binnen trekt. Opeens zagen we toen een soort van bonfire achter ons in de duinen. Dus we dachten dat dat misschien wel onze fb groep was! Maar nog geen 10sec later stond de halve duin in de fik!! Mooie bonfire hoor...... De mensen die erbij stonden renden alle kanten op, maar kwamen later terug en probeerden de brand te doven door zand erop te gooien. Maar zoals elke Californiër weet, heerst er The Drought, en fikte de duin als een tierelier. Dus 911 werd gebeld en binnen 10min stond er politie en brandweer ter plaatse. Blijkt dat dit wel vaker gebeurdt.... je zou toch denken dat mensen wel drie keer na denken om een kampvuur in de duinen te doen? Maar goed, dit was uiteindelijk níet onze groep. We begonnen echter wel honger te krijgen, dus we hebben de zonsondergang gekeken, die gelukkig toch nog best mooi bleek te zijn, ondanks alle wolken en mist, waarna we met de muni weer terug reden naar Market Street. Halverwege kwamen we echter door een straatje met allemaal leuke restaurantjes en zijn we uit de muni gesprongen en hebben we ergens gegeten. Daarna nog heerlijk een ijsje gehaald bij Holy Gelato. De rare smaken die ze hadden!!: cookie monster day dream, goat cheese(?!), peanutbutter choco nog wat natuurlijk. Daarna moesten we racen voor de muni, zodat Doreth, Desiree en ik nog net op tijd de trein van 10.15pm konden halen (anders moet je wachten tot 12.05 snachts....). Al met al een super gezellige dag met echt een leuk groepje mensen!! Heel leuk om door SF te lopen zonder extreem veel toeristische dingen achter elkaar te doen. Dat geeft toch echt het gevoel van: ik woon hier, ik heb alle tijd van de wereld om SF te leren kennen! Dus we gaan ook zeker weer, want de helft van onze plannen, daar hadden we geen tijd meer voor.... :P

Vandaag weer goed vroeg op en aan de pilater met Doreth! Ik weet niet of ik gewoon heeeel graag wil dat het waar is, maar volgens mij ben ik nu al leniger geworden :P Het was in ieder geval weer super zwaar (sideways planking, warrior poses), ondanks dat ik van de week zelf ook nog had getraind, maar dat is wel lekker :) Daarna zijn Doreth en ik weer in Down Town Palo Alto gaan lunchen (we hebben bedacht dat we er maar een traditie van moeten maken) en heb ik een heeeerlijke salade gegeten (met o.a. avocado, appel en smoked trout). Daarna ben ik naar Mountain View gefietst om mijn boodschapjes te doen. De rest van de middag lekker in het zonnetje gezeten met mn Nederlands puzzelboekje (dankje mam!) en rustig aan gekookt en gegeten. Net nog een deel van The Hunger Games II gekeken met Gretchen en nu braaf aan mijn blogje dus :)

Ik hoop dat ik jullie weer heb vermaakt met mijn verhaal, en geniet vooral ook van de foto's!

Liefs en fijne week toegewenst!
Suus

  • 17 Maart 2014 - 08:34

    Mama:

    Wat schrijf je leuk, het is een plezier om zo een beetje mee te beleven.
    Liefs, mama

  • 17 Maart 2014 - 08:57

    Mirjam:

    Hey suus,
    Klinkt echt als een super interessant onderzoek Suus!
    Oh en st Patrick's day in sf was ik ook vorig jaar! Is t niet gewoon omdat er redelijk wat Ieren wonen en omdat sf alle buitenlandse feesten viert haha, ook Koningsdag zal gevierd worden, vraag Siu Lien maar.
    Holy gelato! Daar liepen wij wel eens heen vanaf t lab eventjes, omnom! The ice bar in cole valley moet je ook proberen (brownie ijs enzo), en green burgers (zo heet ie geloof ik, is vlakbij, op haight street)!
    Ik wil terug! Haha
    Toffe verhalen! Veel plezier nog!
    X

  • 17 Maart 2014 - 23:54

    Edward:

    Heel leuk verhaal suusje (gebeurt met dt? Foei). En erg mooie foto's. Alleen.. Wat is dat spul op water? Zijn het poten ofzo??

  • 18 Maart 2014 - 00:10

    Suzanne:

    Ja, nee, als je goed kijkt zie je dat het een soort schelpdieren zijn (vieze worst-achtige beesten die uit hun schelpen kruipen). Maar echt YUK!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 18 Okt. 2013
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 12839

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2015 - 31 Oktober 2015

Thailand & Laos - 2015

26 Januari 2014 - 26 Augustus 2014

Stage in Amerika!

09 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Indonesie

Landen bezocht: