Week 9 - Work Work Work! - Reisverslag uit Palo Alto, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu Week 9 - Work Work Work! - Reisverslag uit Palo Alto, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu

Week 9 - Work Work Work!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

30 Maart 2014 | Verenigde Staten, Palo Alto

Hi y'allllll :)

Deze week heb ik aardig wat uurtjes in het lab besteed!! We hebben deze week weer wat compleet nieuws voor mij gedaan: cryohomogenisatie. Klinkt fancy hé?! Is ook fancy! Listen to this: We willen graag onderzoeken hoe de genexpressie in de hersenen van muizen veranderd nadat ze zijn blootgesteld aan 'jong bloed'. Nu willen we dat graag specifiek weten voor het gebied in de hersenen waar het geheugen zit, omdat dit extra relevant is voor Alzheimer onderzoek. Dit gebiedje, de hippocampus, is ongeveer zo klein als een groot snotje... en net zo snotterig als een snotje. En nog erger: RNA vergaat razend snel als het warm wordt en nog niet bewerkt is. OEF wat een opgave! Maar niet getreurd, want daar is SCIENCE :D Wat we dus doen is het volgende: we maken een hele opstelling in het lab (zie foto's) zodat we zo koud mogelijk en zo snel mogelijk zo precies mogelijk zoveel mogelijk RNA uit ons kleine snotje krijgen. 1) snapfreeze dat kleine stukje weefsel in de vloeibare stikstof 2) transfer het bevroren stukje in een zelfgemaakt plastic zakje 3) seal het zakje en leg de hele boel op het werkoppervlak in de bak met droogijs 4) leg de gekoelde spatel op het stukje brein en ram met de hamer erop, zodat je hersenpoeder krijgt 5) knip het zakje open en schraap het hersenpoeder met een andere spatel eruit, in twee verschillende epjes (1 voor RNA isolatie en 1 voor protein extractie) en dit alles in de 5cm ruimte boven het droogijs, waar het goed koud is. De laatste stap klinkt misschien makkelijk, maar dit is nog wel de moeilijkste juist! Op de een of andere manier wordt de spatel soms statische en gaat je hersenstof overal aan plakken, of het schiet alle kanten op, of je bent te langzaam bezig en het ontdooid en wordt ipv poeder nu miniscule snotjes. Maar goed, mijn begeleider en ik zijn er een complete maandag middag mee aan de slag te gaan om de perfecte opstelling te vinden en we werken nu als een goed geoliede machine ;) Dus van de week vooral dagen bezig geweest met breintjes smashen en dan vervolgens RNA en eiwit isoleren.

Van de week natuuuuurlijk ook weer uit eten geweest: thats the life hier! Woensdag zijn Doreth, Desirée en ik naar Terun Pizza op California Avenue geweest en het was echt overheerlijk (zie foto van het voorgerechtJE). Meteen ook de duurste keer tot nu toe, maar goed... Ik heb een heerlijke cabernet sauvignon uit Napa geprobeerd (wijn gebied vlak boven san fransisco) en die viel zeker in de smaak! Donderdag vervolgens met Doreth weer de killer work-out gedaan: Butts Gutts & Guns. Erg grappig dat we met zo'n 10 meiden bezig waren en dat er vervolgens ook een enorme vent (type football player) binnenkomt en mee gaat doen met rekken en strekken (wat dus voor geen centimeter lukte). Daarna samen gegeten bij Gyros Gyros (jaja, originele naam!) en een heerlijke ijscookie sandwich bij Cream <3 De teller voor al die verschillende restaurants tikt nu weer goed door!

Dit weekend zouden we een film avond en sleepover bij mij thuis doen. Omdat het de hele week al regende hier, had ik voorgesteld om Desirée mee te nemen naar de mega Outlet Mall (gewoon een goed excuus om weer te shoppen). Omdat dat vrij ver hier vandaan is, hebben Doreth en ik op vrijdag vast samen gekookt voor zaterdag. Wat een heel goed idee bleek te zijn, omdat we pas rond 10u klaar waren met koken voor onszelf op vrijdag en voor de dingen op zaterdag (lasagna op zn amerikaans: met bacon!). Zaterdag de eerste trein naar San Jose genomen en weer de hele dag doorgebracht in die enorme mall. En dat was maar goed ook, want het regende dat het goot buiten!! 's Avonds pas vet laat thuis, maar heerlijk gegeten en toen met snacks en al in de woonkamer op de uitklap sofa bed filmpje kijken :)

Zondag ochtend zijn we vroeg op gestaan om onze snack bui er weer af te trainen bij Pilates, maar toen bleek de les te zijn vervangen door yoga..... En helaas zag dat er totaal niet actief uit, dus toen hebben we ons maar weer omgekleed en zijn we in downtown een beetje gaan rondlopen en hebben we weer heerlijk geluncht! Aaaaaaaahhhh al dat eten hier!!!! :O

Verder vandaag heeeeel goed op tijd mijn belasting aangifte nog even gedaan (oei, echt net op tijd, want het is NL natuurlijk 9u later) en bezig geweest voor stage wat dingen te schrijven. Dit weekend heb ik ook ge-cat-sit, een soort van babysitten maar dan voor een kat. Ging natuurlijk prima :D En mn huisgenootje helemaal blij!

Nou lieverds, geniet van jullie lekkere weer daar, het is beter dan hier zo te horen!! Tot blogs :)

• 31 Maart 2014 - 08:21

Mama:

Wat weer een mooie episode uit de Miedema-verhalen! Wat leuk dat je elke week ons op de hoogte houdt!
    Liefs, mama

• 31 Maart 2014 - 12:49

Saraï:

Leuk verslag Suus! Vooral ook leuk om de volgorde van de foto's te zien, hersenpoeder, voorgerechtje :)
    En jaaaaa Victoria's Secret <3 <3
    Veel succes weer deze week en ik kijk uit naar de volgende blog!
    Liefs, Saraï