Week 17 - Memorial Day Weekend: Lassen Volcanic NP - Reisverslag uit Manzanita Lake, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu Week 17 - Memorial Day Weekend: Lassen Volcanic NP - Reisverslag uit Manzanita Lake, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu

Week 17 - Memorial Day Weekend: Lassen Volcanic NP

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

26 Mei 2014 | Verenigde Staten, Manzanita Lake

Lieve familie en vrienden :)

Ik zit hier lekker schoon gedouched aan de eetkamer tafel, klaar om mn nieuwe blog te schrijven! Helaas is schoon maar betrekkelijk, want mn haar ruikt nog steeds, na 2x wassen, naar kampvuur rook. Maar goed, dat was het weekend wel waard!! Net als vorige week heb ik dit weekend zoveel leuks gedaan, dat ik de werkweekeven kort houdt: werken werken werken! Nog een weekje western blotten te gaan en dan ga ik nieuwe dingen leren :)

Zaterdag was het heerlijk weer in Palo Alto en waren ik en mn vriendinnen wel even toe aan een relax dagje buiten in de zon. Dus we besloten te gaan picknicken in The Oval: het enorme plein voor het hoofdgebouw van de Stanford campus. Eigenlijk een enorm ovalen grasveld aan het eind van Palm Drive met in het midden een grote letter S gemaakt met bloeiende rozen. We zien hier altijd erg vaak studenten, beetje frisbee-en, chillen in de zon, etc. Omdat we zelf niet zoveel met het studenten-leven van de campus te maken hebben, vonden we het daarom leuk om deze typische locatie voor onze picknick uit te zoeken. Eerst gingen we downtown op de lokale farmers market spulletjes voor de picknick kopen: heerlijk verse fruit (aardbeien!!) en brownies en stokbrood met spulletjes erop, *mjam mjam*, allemaal relatief goedkoop daar op de markt. Toen zijn we naar de campus gefietst en hebben we de hele dag op onze handdoekjes in the Oval gezeten, gegeten en gechilled. Toen de zon een beetje onder begon te gaan, zijn we weer richting downtown gefietst om uiteten te gaan bij een lekker Italiaans restaurant op university avenue :) Daarna zijn we allemaal naar huis gefietst en heb ik me thuis voorbereid op een nieuwe roadtrip!

Zondag en maandag: Samen met Siu Lien (uit SF) en Thomas (uit Berkeley) en twee nieuwe mensen, Wouter (net nieuw in SF, vriend van Siu Lien) en Mikey (Amerikaan, vriend van Siu Lien) zijn we zondagochtend met de auto richting Lassen Volcanic National Park gaan rijden, zo'n 4u ten noorden van San Fransisco. Het was dit weekend Memorial Day Weekend, het onofficiele begin van de zomer in Amerika en schijnbaar het drukste weekend van het hele jaar! En dat bleek ook wel: toen Siu Lien en ik vorige week bedachten dat we dit weekend wat wilden doen, was er nog wel geteld 1 cabin over op de campground in Lassen Volcanic National Park, een national park waar ik graag heen wilde. Ik hoorde later van Siu Lien dat het niet alleen de laatste plek in dit park was, maar ook nog eens de laatste plek in alle national parks in heel california voor dit weekend! Kwam dat even mooi uit :D Wat een geluk! Wouter en Siu Lien hadden zondagochtend boodschappen gedaan, en Mikey kwam vanuit San Jose en heeft ons allemaal opgehaald, waarna we richting Lassen vertrokken. Na zo'n 2.5u rijden, hebben we een picknick gehouden bij Black Butte Lake (Black butt!), het enige wat er in de wijde omgeving rond onze route te doen was. Echt waar, vanaf SF tot het begin van Lassen Park was er slechts wasteland overal om ons heen. Velden aan velden met crops en ranches. Het was ook erg grappig om te merken dat we het wat meer conservatieve Amerikaanse gebied in trokken: borden met 'Obama must go', ranches met als welkomstboodschap: 'Stay Away' en overal fastfood langs de highway. Na onze picknick verlieten we de interstate 5 en reden we langzaam Lassen National Forest in. Langs de weg hebben we nog een aangereden hert zien liggen, waar allemaal gieren op zaten te eten!!! Uiteindelijk kwamen we rond half5 aan bij Manzanita Lake, aan de bovenkant van Lassen Volcanic NP. Hier had Siu Lien een cabin voor ons geregeld en het was super leuk back-to-basics: geen electriciteit, geen stromend water, alleen n BBQ pit. Na een kleine hike half om het meer heen, waarbij we herten tegen kwamen, begonnen we met het klaarmaken van de bbq. Helaas hadden we maar 1 zak met kolen en dat was toch wel een schamele hoeveelheid, dus er moest heel wat inventief geknutseld worden (gelukkig studeert wouter in Delft) en hebben we best wat goede oplossingen weten te bedenken, waarna ongeveer de helft van de worstjes begon te garen. Toen kwam Mikey met het idee om gewoon even de buren om wat kolen te vragen, en, zoals dat in Amerika heel makkelijk gaat, we kregen meteen een enorme zak mee *offcoouuuuurse*, dus gelukkig hadden we daarna in no-time eten! Na ons kampeermaal, gingen we op bezoek bij wat kennissen van Thomas die ook op de camping stonden, maar dan met een stel tenten. Daar hebben we lekker bij een kampvuurtje gezeten tot savonds laat, het werd best koud savonds (6graden). Daarna zijn we terug gelopen naar onze cabin, en hebben we voor het slapen gaan nog sterren gekeken bij het meer: prachtig zoveel sterren!!!!

's Ochtend waren Siu Lien en ik als eerst wakker en hebben we weer een lekker kampvuurtje gemaakt zodat we onze ontbijt broodjes konden warmen :) Daarna spullen in de auto en begonnen met de tour door een deel van het park! Lassen Volcanic NP is een enorm natuurgebied rondom de actieve vulkaan Mt Lassen, die voor het laatst 99jaar geleden is uitgebarsten. Dit park is een prachtige combinatie van natuur, verwoesting, bergen met sneeuw, een temperatuur die prima te doen is in je korte broek, bossen, bevroren meren, kokende sulfur-zuur modderpoelen, watervallen, etc etc. Allereerst reden we door The Devastated Area, het gebied dat bij de laatste uitbarsting van Mt Lassen compleet verwoest is, maar nu al aardig herstelt (er groeien alweer meters hoge bomen). We zaten op een hoogte tussen de 7000 en 8500 feet (2000-2500m) en hadden prachtige uitzichten tijdens het rijden. We zijn dan ook vaak gestopt: o.a. bij een kleine waterval, een bevroren meer, en meerdere uitzichtpunten. Het was echt heerlijk zonnig en ik liep heerlijk in mn korte broek, terwijl er overal om ons heen sneeuw lag en de snelweg door het park pas sinds een week sneeuw-vrij was. Op een gegeven moment kwamen we bij Bumpass Hell uit, waar we graag een hike wilden doen richting een enorm geothermisch actief gebied, maar helaas was deze hike nog volledig dichtgesneeuwd, omdat er afgelopen weekend een nieuw pak sneeuw was gevallen. Gelukkig konden we alsnog goed zien dat we te maken hadden met een echte actieve vulkaan, toen we in het zuiden van het park langs de Sulphur Works reden: een stuk park met steamvents, kokende modderpoelen vol met sulfuurzuur (rotte ei lucht!) en overal gele/rode/groene afzettingen van alle chemische stoffen. Hierna hebben we gepicknickt bij het Indianen-visitors center in het zuiden van het park (stokbroodjes met pindakaas!) en zijn we weer aan de terugweg richting Berkeley/SF/Palo Alto begonnen. Iedereen had ons bang gemaakt dat we in vreselijke files terecht zouden komen, omdat dit Memorial Day was, maar de rit ging harstikke snel, en om 6u zaten we met z'n allen in Berkeley in een restaurant pizza te eten :D Daarna ben ik keurig netjes thuis afgezet en was ik dus ruim op tijd thuis om vandaag nog mijn blog te schrijven!

Dus ik zit hier nu in mn sportkleren (mn pyama ruikt naar kampvuur rook) en ben aan het kijken welke prachtige foto's ik aan deze blog zal hangen. Het was echt een hele leuke trip en ook extra leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen. Komende week dus de laatste week hard werken aan t huidige project en dan moet het af en het artikel gesubmit. In juni ga ik dan nieuwe technieken leren (waarschijnlijk ook dingen die studenten in Utrecht nog niet mogen leren) en dan in juli moet ik hard aan mn verslag! De tijd gaat snel: vandaag heb ik er exact 4 maanden opzitten! Nu nog twee maanden stage en dan komen pap en Iris deze kant al op. Nog maar zo'n 9 weekenden over dus, ai ai ai! Wat gaat het opeens snel :O

Geniet van de foto's en tot volgend weekend!
Liefs

Suus

• 27 Mei 2014 - 11:59

Mama:

Het lijkt wel of je permanent op vakantie bent - in de weekenden. Wat een mooie foto's ook en wat leuk dat het zo gezellig is. Liefs, mama

• 27 Mei 2014 - 20:03

Martine Miedema:

Wat weer een belevenissen Suus, Geweldig!!! Gelukkig ben je nog mooi slank.... Al dat eten aldoor.

Maar het is wel hard werken en veel genieten!!! Dank voor al je uitgebreide verhalen. Prachtig!!

Liefs en een dikke knuffel van oma

• 27 Mei 2014 - 20:55

Marloes:

Hee Suus,
    Wauw, mooie foto's weer! Ik geniet met je mee hoor hihi! De bergen zijn hier btw ook erg mooi. Succes op het lab en op naar het volgende weekend met leuke dingen :P

Liefs, Marloes

• 03 Juni 2014 - 13:14

Iris:

Ze doet ook veel yoga he oma! Dan is het weer in balans!