Week 4 - The American Life - Reisverslag uit Palo Alto, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu Week 4 - The American Life - Reisverslag uit Palo Alto, Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu

Week 4 - The American Life

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

23 Februari 2014 | Verenigde Staten, Palo Alto

Lieve allemaal,

Vier weken alweer! Ik begin met nu maar al te goed te beseffen dat ik hier toch echt een hele lange tijd ga wonen... Ik hoor soms wel eens dat de eerste twee weken in het buitenland het moeilijkste zijn, maar daar ben ik het niet mee eens! Die eerste twee weken voelen als vakantie, maar daarna bedenk je je dat je toch echt voor een lange lange tijd wegblijft van thuis.

Gelukkig heb ik mij deze week weer extra in het Amerikaanse (Californische) leven gemengd. Hier op Stanford is het normaal om je studenten/werknemers goed te behandelen (mag Utrecht wel even een voorbeeld aan nemen), dus bij elk klein praatje of seminartje, zelfs bij informatie praatjes voor nieuwe internationale studenten, is er gratis eten!! En niet zo maar wat. American chocolate chip cookies, fruitbowls vol met aardbeien, blueberrie muffins, superdeluxe healthy thee, bagels starbucks coffee overal; om zo maar even de dingen te noemen die ik deze week ben tegen gekomen! Als je een klein beetje research doet, zou je denk ik zo een week zonder boodschappen te doen, kunnen overleven door gewoon sochtends/smiddags/savonds naar praatjes te gaan en gratis eten te snatchen. hihi :) Nou goed, ik heb dus me dus op mijn eerste kleine praatje meteen volgepropt met chocolate chip cookies (drie stuks! :0) en daarna hoefde ik nauwelijks avondeten meer :P Voor je het weet ben je hier modder vet als je niet uitkijkt (krijg je toch nog gelijk ier!)...... En toch heb ik nog nauwelijks dikke mensen gezien hier, voor Amerikaanse verwachtingen dan. Tja, Stanford/Californie society is echt super chill, iedereen sport/eet gezond/hele jaar door aardbeien :D

Donderdag ben ik naar The Stanford Theatre geweest, een bioscoop uit de jaren 50/60. Ze draaien ook alleen maar films uit de tijd. Deze week was er een Frank Capra festival; oude science education films. Ik heb 'The strange case of the cosmic rays' gekeken, echt geniaal leuk, half echt, half animatie. Voor de film begint speelt er iemand op een orgel muziek, inclusief de begin tune van de film.

Vrijdag heb ik weer verder kennis mogen maken met het Amerikaanse federal systeem, wat echt fan-tas-tisch functioneert. Wel geteld 3.5 uur moeten wachten in de wachtruimte van het Social Security Service gebouw in Mountain View om uiteindelijk in 10min mijn Social Security nummer aan te vragen (laatste vereiste voor mijn lab pasje). Die krijg ik over twee weken in de brievenbus en dan kan ik dat meteen doorgeven in het ziekenhuis, waarna het zo nog een maand kan duren voor mijn pas is aangemaakt. Voor ik mijn pasje heb zit ik gewoon al bijna op de helft van mijn stage :P

Zaterdag ben ik naar down town Palo Alto gefietst en heb ik over de University Avenue geslenterd (winkelstraat). Vans voor mezelf gekocht en de eerste souvenirs/cadeaus aangeschaft!! Ik heb laat geluncht bij The Counter, een luxere hamburger keten. Heerlijk Amerikaans broodje hamburger, met natuurlijk vlees van hormoonvrije, ultrablije koeien. Daarna boodschappen gedaan bij de Trader Joe's en daar iets nieuws gevonden: kiwi berries. Het zijn druiven, maar binnen in zit kiwi. Heel bizar om te eten!!!

Vandaag ben ik aan het begin van de middag met Jinte naar The Farmers Market op California Avenue geweest, een open lucht markt waar lokale farmers hun spullen komen verkopen elke zondag. Ze hadden zelfs tulpen en boerenkool!!! Helaas is het hier niet echt winterweer... :P Hele week al rond de 18-20 graden met een lekker zonnetje :) Daarna zijn we nog heel even naar het lab gegaan om ons experiment af te maken. Ik heb deze week geleerd breinplakje te kleuren voor DCX, een marker voor nieuw gegroeide neuronen. s Middags ben ik met de fiets naar de heuvel aan het eind van Stanford Avenue gefietst en heb ik "The Dish" Walking trail gelopen, zo'n ander half uur lopen met flink wat heuvels. Prachtig uitzicht over Stanford, Palo Alto, maar ook the SF bay en zelf SF in de verte. Helaas was het wel superrr druk, ontzettend veel hardlopers. Ik heb bedacht dat ik ook maar even sportkleren moet aanschaffen, dan kan ik ook gaan work-outen. Als iedereen om je heen het doet, dan raak je al snel gemotiveerd ;) 's Avonds zijn we met een deel van de mensen van het lab + aanhang uit eten geweest in Mountain view, bij een Indian restaurant. Erg gezellig, paar nieuwe mensen leren kennen en heerlijk naan en curry gegeten :)

Nog wat dingen die me zijn opgevallen hier, die ik nog even wil delen!
1) Ze zeggen dan wel dat hun producten super eco, bio, non-toegevoegd, healty zijn enzo, maar dingen vergaan hier NOOIT! En ik snap echt niet hoe dat kan zonder conserveringsmiddelen. Als je in NL een heel brood koopt en je bewaart hem buiten de vriezer, dan is ie na een aantal dagen al droog en na ander halve week zeker wel ergens beschimmeld. Hier kun je een brood twee en een halve week laten liggen en nog is t 'moist' en goed. Hoe kan dat?! Groente is na twee weken in de koelkast nog steeds goed! Echt heel opmerkelijk
2) mensen groeten je hier niet met een begroeting, maar met "hello, how are you doing?" En ik heb heel erg de neiging om daar specifiek op te gaan reageren, maar je moet gewoon zeggen: fine, thank you, how are you. En dan reageert diegene vaak niet eens meer daarop.
3) water begint schaars te raken hier in california, in sommige plekken is er al officieel een status van nood uitgeroepen. En toch gebruiken mensen zo raar hun water. Volgens mij zijn er mensen in de suburbs die stiekem snachts hun sprinklers aanzetten, zodat hun grasveldje mooi groen blijft en ze hun buren kunnen aftroeven...
4) De defenitie van rijk hier is minstens(!) drie auto's voor deur, waarvan eentje een Tesla sportscar (die trouwens wel super vet zijn en blijkbaar super goedkoop naar verhouding met Europa), en dan ook minstens een BMW/Audi/Mercedes

Hopelijk komt er ook wat lekkerder weer richting Nederland. Ik wens jullie allemaal het beste toe!! Geniet van de foto's :D

Suus

  • 24 Februari 2014 - 10:27

    Iris:

    Hee Suusje,

    Wat leuk om te lezen weer allemaal! Dus zoals ik het nu zie sta je op een T splitsing... Aan de ene kant zijn er overal hamburgers en chocolate chip cookies, maar aan de andere kant heb je groentes die nooit vergaan en mensen die fanatiek hardlopen. Lastig! Je komt óf moddervet terug óf enorm afgetraind. Of je combineert beide en dan kom je gewoon hetzelfde weer terug :)

    Liefs Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 18 Okt. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 12863

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2015 - 31 Oktober 2015

Thailand & Laos - 2015

26 Januari 2014 - 26 Augustus 2014

Stage in Amerika!

09 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Indonesie

Landen bezocht: