Week 29 - Washington DC & NYC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu Week 29 - Washington DC & NYC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Suzanne Miedema - WaarBenJij.nu

Week 29 - Washington DC & NYC

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

19 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Lieverds :)

Daar ben ik weer, met de één-voor-laatste blog van mn reis!!! Over 6.5 daagjes ben ik alweer terug in Nederland :D :D Wiehooooeeeee... En ondertussen heb ik het nog even mega naar mijn zin!! Eens even zien waar ik bij de vorige blog gebleven was.... o ja, jeiks Salt Lake City! Gelukkg ben ik daar weg :)

Ier en mijn reis vervolgde zich eerst naar Washington DC, belangrijkste stad van AMUUURICA. Super vroeg sochtends kwamen we aan (6u) maar we konden pas rond half11 inchecken bij onze airbnb... dus we hebben onze lange vermoeide ochtend in een muffin bakkerijtje doorgebracht. En geloof me, ik was zo moe, mn ogen rolden in mn hoofd om 8u sochtends, dus ik heb zelfs uit wanhoop koffie gedronken!! Om half 11 konden we dan eindelijk naar onze kamer lopen, maar helaas barste het los toen we een minuutje onderweg waren. Echt stromende regen, alsof er emmers per seconde vielen. We waren compleet doorweekt in 10 minuten!! Eenmaal binnen, spullen naar boven gebracht (op n miniscule trap met mn 25kg koffer) en toen toch op pad gegaan voor onze eerste dag DC. We hebben het American Museum of Natural History bezocht (van Night at the Museum II) en dat was echt mega! Dino's, dieren, stenen, insecten, alles man. We hebben ook de Hope diamond gezien (vond m nou niet echt perse heel mooi). Daarna zijn we naar de National Archives gelopen waar we de drie belangrijkste documenten van America hebben gezien: the declaration of independence, the constitution, en the bill of rights. Hierna waren we echt gesloopt, dus hebben we snel wat gegeten ergens en zijn naar huis gegaan en in bed gekropen, nadat we het lieve hondje van die mensen uit onze kamer hadden moeten slepen.

De dag erna, woensdag, zijn we dit keer bij een heeerlijk zonnetje over the national mall gelopen, het centrale gebied van DC. We hebben achtereenvolgens het Washington monument, het WWII monument, en de Lincoln Memorial bekeken. Ook de plek gezien waar Marthen Luther King zijn wereldberoemde I have a Dream speech heeft gehouden. Na een ijsje bij de potomac (rivier om washington DC) zijn we doorgelopen naar het White House. Hier was iets bijzonders aan de hand!! Het halve veld voor het witte huis was afgezet en er vlogen af en aan helicopters. Vonden wij wel een mooi idee dat vast in een van die helicopters Obama zat ;) Daarna zijn Iris en ik bij een Italiaan gegeten downtown en rustig terug gelopen onder het begeleidende geluid van sirene's (wat dus echt typerend is voor DC, er is geen moment zowat dat je niet een politie/ambulance/brandweer hoort).

Donderdag zijn we naar East side van DC gegaan, hier zagen we meteen een enorm verschil in omgeving (heeeel veel zwervers en verwarde mensen). Er zou ergens een leuk marktje zijn, maar we zijn maar snel doorgelopen naar het Capitool. Hier wilden we even rondkijken in het visitor center, maar er was een enorme wachtrij en allemaal security, dus Iris had echt geen zin om in de rij te staan voor n stom visitor center. Gelukkig had ik haar kunnen overhalen, dus nadat we onze appels naar binnen hadden gepropt (NO food INSIDE), gingen we maar naar binnen. Oke.... saai... Hé, maar we zien een balie met 'tours', laten we toch maar even vragen. JA HOOR. gratis tours IN het capitool. YESssss, hahahahah. Super nice, en toevallig begon er eentje over 5minuten, dus we konden meteen gaan. Leuk leuk :) Hierna zijn we naar het American Indian history museum gelopen, omdat je daar geweldig scheen te kunnen lucnen (NOT, bummer), en toen naar het National Museum of American History (wat echt verschrikkelijk was, zie foto's). Dus toen zijn we snel weer weggegaan en hebben we het eind van onze middag doorgebracht in het Natural History museum met het kijken van een 3D film over lemurs (narrated by Morgan Freeman, echt geniaal). Avond gegeten in een regenboog bar, waar we een pitcher sangria voor 5$ kregen en heerlijke burgers, girrrrrrlll :) En toen 's avonds nog even langs de monumenten om ze verlicht te zien (wel een beetje eng, met half gesloten subway stations enzo, hahahaha). Maar toen weer veilig thuis gekomen en nog even friends gekeken om ons voor te bereiden op NYC :D

Vrijdag dus naar NY!!! Door een vet lief oud mannetje en vrouwtje met de taxi naar het busstation gebracht ("you girls from around here?" No. "Aaahhh you talk like you're from around here!!" ghehehe, "You from Holland? I go to aruba all the time" "why you no like the big apple girl????", "Honey, they are still going there"). En zo'n 5uur later (vlak voor ons een mega ongeluk, dus mega vertraging en omrijden enzo) kwamen we dan aan in NYC, midden in de stad. We zaten in een super vette loft echt 8blocks onder times square, maar we sliepen wel op 3m afstand van de eigenaren, met alleen een boekenkast ertussen, wel een beetje raar dus! Maar goed, aan het eind helemaal aan gewend en gewoon oortjes in, dan hoor je die mensen niet meer snurken. Die zelfde avond zijn we nog even naar Times Square gelopen, ook al was Iris een beetje ziek, en daar heb ik een lekkere McChicken gegeten, Amerikaanser kan niet :D

Volgende dag: hello NY! Iris en ik hebben super smerig ontbeten (serieus, ik bestel een croissantje en wat krijg ik?! Een doormidden gesneden croissant die in zoute boter in de pan is gebakken, met als extra beleg nog meer zoute boter, JUK), maar we lieten ons niet uit het veld slaan en zijn naar het Empire State Building gegaan. Na ruim 2u in de rij staan, stonden we dan eindelijk boven op! Prachtig uitzicht, zelfs tot aan het vrijheidsbeeld. En alle wolkenkrabbers waren goed te zien aan de andere kant, en ook central park! Daarna door naar Central Station met de prachtige hal, waar we echt een hele maffe vent zagen rondlopen (zie foto), die daar echt alleen liep voor de aandacht. Daarna over 5th avenue gelopen (fashion avenue), langs het Rockefeller center en St Paul Church (waar we per ongeluk midden in een mis terecht kwamen), en daarna langs 6th avenue terug, richting Hells Kitchen, waar we heerlijk Italiaans hebben gegeten bij een restaurantje dat onze huiseigenaren hadden aangeraden. Daar even geschrokken van het feit dat er al op 20% fooi wordt gerekend in de rekening, en dat er dan nog serieus om extra fooi gevraagd wordt! Maar dat is blijkbaar new york.... En TOEN. Om 11u snachts nog een keer de Empire State Building op, dit keer de city by night, alle lichtjes :)

Zondag zijn we op museum tour gegaan: eerst naar het American museum of Natural History, ja nog eentje, dit keer van Night at the museum I. Nog meer dino's en dieren en insecten enzo :) Super vette mega Trex en een complete langnek, jaja, je weet wel wat met Siebe als broertje. Toen, met broodje hotdog in de hand, door central park geslenterd naar de overkant: het metropolitan museum of art. Hier hebben ze een mega afdeling met egyptische kunst, ze hebben zelfs een enorme tempel nagebouwd, echt super vet! Verder nog romeinse/griekse kunst, maar na de romereis kan ik dat echt niet meer aanzien, ookal is het alweer 8jaar geleden... :P En toen door naar de laatste: het guggenheim museum. Echt een super raar en mooi architectuur gebouw, maar de collectie binnen in was echt crap!! Over Italiaans futurisme... Ik heb stiekem één dingetje op de foto kunnen zetten (want je mocht niet fotograferen) om jullie te informeren! Toen de middag afgesloten met een ijsje in central park, met uitzicht op de skyline van NY en toen ergens heel vies turks gegeten (mag er niet meer over zeggen van ier).

Maandag: Bootje varen :) We zijn met de boot langs Liberty Island gevaren, dat is die met het vrijheidsbeeld, en we zijn eraf gegaan bij Ellis Island, het eiland waar alle immigranten op aankwamen op weg naar Amerika. Een hele leuke tour gedaan door het aankomst gebouw en geleerd hoe dat vroeger ging. Bijvoorbeeld: als je aan kwam in de aankomst hal en je was onder de indruk van het gebouw/de mensen/het in amerika zijn, met andere woorden, je keek met grote ogen om je heen, dan werd er al meteen een grote X op je kleren gezet met krijt. Een teken dat je waarschijnlijk niet helemaal goed snik was en naar de medische inspectie moest. Want zo ging dat vroeger: als je arm of invalide was, of een ongeneeselijke ziekte had, werd je weer lekker terug gestuurd! Na onze rondvaart zijn we naar Wallstreet gelopen en hebben we het WTC memorial en de nieuwe One World Trade Center bekeken, erg mooi gedaan. Toen door naar het laatste museum op onze lijst: het MOMA, Museum of Modern Art. Hier hebben we wat mooie Monets, Picasso's en mondriaantjes gezien, maar de rest ging onze pet ook weer te boven (zilveren poep op de grond, geknipte modetijdschriften, een hangende schep?!). Daarna hebben we de ALLERlekkerste NY cheesecake van NY gegeten, maar ik vond het maar vies, deze versie :| Ik wil bastogne bodem!!!! En toen hebben Iris en ik ons naar New Jersey begeven, onder het water door, naar een andere staat, om de familie Miedema weer te ontmoeten, die waren ook aangekomen. In Union City met z'n allen savonds laat Cubaans gegeten, waarna Iris en ik nog voor één keer naast de snurkende mensen in onze loft mochten pitten.

Vandaag dus mijn laatste dag met Iertje erbij. Die hebben we echt nog leuk besteed. We zijn door Chelsea gelopen, een buurt onder midtown, wat echt erg leuk aandeed. En we liepen op straat, toen we verderop een man op de grond zagen liggen: politie agenten, crime scene tape, investigators. WHAT?! Een moord?!?!? We hadden toevallig gehoord dat afgelopen weeken het bloedigste weekend in twee jaar is geweest in NY, dus wij waren bang dat de killing spree gewoon door ging. Maar toen zag iris opeens een enorme microfoon, en we zagen lichten en schermen: waren ze dus een CSI serie aan het opnemen. En toen we dichterbij kwamen, herkende ik de actrice meteen: Grace, van de serie Will&Grace (Debrah Messing)!!! Super vet. Als we het goed hebben gezien, waren ze een aflevering van de serie Hostage aan het opnemen, Iris en ik gaan zeker kijken of we het stukje terug kunnen vinden :D Daarna zijn we over de High Line een stuk door NY gelopen. Dit is een oude, verhoogde treinrail die nu als wandelpad wordt gebruikt. Aan het eind kom je dan in het Meatpacking district aan, waar we geluncht hebben in een oud slachthuis (the Chelsea Market). Vanaf daar zijn we naar het Friends appartement gelopen en het huis van Carrie Bradshaw uit Sex & The City, vet grappig om daar dan echt voor te staan! Helaas bestaat het café, Central Perk, uit Friends, niet in het echt....

Toen moest ik vandaag afscheid nemen van Iris, samen naar JFK gereden (man wat een stuk met het OV) en daar Iris dag gezwaaid. Nu nog een weekje te gaan! Maar gelukkig niet helemaal alleen. Vanavond t/m vrijdag slaap ik bij de familie miedema in een appartement in Union City, New Jersey. Zij zijn er nog tot vrijdag, dus dat komt mooi uit. En het allerlaatste weekend zit ik dan ook nog in Union City in mn eentje, in een kamertje, maar maar op 10min van Manhattan :) En dan kom ik thuis!!! Ik kijk er al naar uit, maar zal nog even goed genieten van mn laatste dagen van deze lange, 7 maanden trip!

Liefs en tot over een week in REAL LIFE :D

Suus

• 20 Augustus 2014 - 08:14

Mama:

Prachtig verslag weer! Net Iris aan de lijn gehad in NL. Fijn dat jullie het samen zo goed hebben gehad, veel plezier nog en ik verlang nu echt wel naar je thuiskomst! Liefs, mama